Pakatan Harapan Sabah

Pakatan Harapan Sabah
MENUJU AUTONOMI SABAH

Rabu, 2 Julai 2014

Kisah Pemandu Keretamayat di hari pertama Puasa?

Suara Rakyat Suara Keramat
(Keretamayat mempunyai dua fungsi di bulan puasa, pertama membawa mayat ke kubur, kedua membawa orang yang didapati bersalah kerana tidak berpuasa 'bersiar siar'- only in Malaysia) Noted: Sekali sekala asah bakat menulis cerpen kisah pemandu keretamayat apa salahnya, rasanya belum di buat orang, terimalah cerpen spontan.. AKU, BINI, dan KERETAMAYAT. “Bang, tak basuh keretamayat bang? Semalam masuk tapak kubur waktu hujan, dah kotor sangat tu,” Bebel isteri aku dari halaman rumah walau aku duduk jauh dalam bilik tidur tapi masih boleh dengar frequensi suaranya. “Tak payah basuh hari ni, abang penat, lagipun hari pertama puasa, mana ada orang ponteng?” Aku beralasan sambil terus peluk bantal. Tiba tiba terdengar bunyi air mengalir di ikuti suara bini aku: “Abang jika tak nak basuh, saya basuh keretamayat ni, dapat pahala lebih, tapi abang malu karang jiran nampak saya basuh keretamayat” Esh, membebel pulak orang tua ni, aku ikat kain pelikat kemas kemas di perut, tengok jam 10 pagi, anak anak sedang tengok kartun, lalu aku melangkah ke halaman rumah tengok keretamayat yang memang agak kotor, isteri aku siram pokok bunga rupanya, ingat sedang basuh kereta. “nak dekat zohor nanti, abang basuhlah, terus abang parking kat masjid, insyaAllah takde orang ponteng puasa hari pertama”. Aku beralasan malas sambil duduk di muka pintu dengan muka tak mandi macam anak dara tak laku, jawab bini aku: “Ni akhir zaman bang, ulamak pandang dunia, pemimpin berjiwa serigala, parti islam bergabung parti kapir, macam macam boleh jadi..” bebel isteri aku lagi sambil menyiram basikal anak anak pula. Jawab aku: “Hari pertama puasa, mana ada orang ponteng, hadith riwayat Al bukhari (ada perawi tu) mengatakan: Barangsiapa yang sengaja berbuka puasa sehari tanpa uzur, maka tidak akan dapat ditebus walaupun berpuasa semur hidup meskipun dia mampu melakukannya, hari ni takde orang pontenglah, solat terawih pun takde orang ponteng pada malam pertama, inikan pulak puasa hari pertama!” Aku terus angkat punggung dan masuk tidur balik.. Baru nak terlelap, telefon berbunyi, aku tengok ada nombor Pak imam masjid. “Celaka sungguh, siapa yang tak puasa pada hari pertama nih?, dalam keretamayat nanti aku basuh kau cukup cukup, mengganggu tidur sungguh” Lepas bercakap dengan imam, aku pakai baju dan terus ke masjid, mungkin benar, hari pertama puasa, tiada orang yang ponteng puasa, tapi hakikatnya, hari pertama puasa, ada orang yang mati menjadi mayat. Kita semua akan mati. Sekian. Ps: Eh, rupanya bini aku dah basuh keretamayat tadi –Woha! POSTED BY HAMKA KERETA MAYAT Suara Pakatan Rakyat Sabah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pemilik Blog Tidak Bertanggung jawab Dengan Ulasan Yang Berbau Hasutan