Pakatan Harapan Sabah

Pakatan Harapan Sabah
MENUJU AUTONOMI SABAH

Ahad, 24 Januari 2016

SIRI 1: SUDUT PANDANG LIBERALIS DAN ISLAMIS TERHADAP TPPA

SIRI 1: SUDUT PANDANG LIBERALIS DAN ISLAMIS TERHADAP TPPA

[Rencana ini diterbitkan di ruangan rencana The Malaysian Insider pada 23 Januari 2016]

Perjanjian Perkongsian Tran-Pasifik (TPPA) adalah salah 1 perjanjian baharu yang akan diratifikasi oleh Malaysia pada tahun ini. Kita semua memahami dan bersetuju dengan potensi dan prospek pelaburan yang terbuka luas hasil daripada ratifikasi perjanjian tersebut. Namun, kerisauan kita sebagai rakyat Malaysia adalah para pendukung perjanjian "free market oriented" (pasaran ekonomi terbuka), melihat semua idea di dalam perjanjian TPP itu sempurna dalam mencapai kemajuan negara.
.

Paling mengejutkan, mesej awal dalam siri jelajah TPPA di seluruh Malaysia cuba meninggalkan satu mesej besar bahawa, tanpa TPPA kita tidak akan maju. Ia satu retorik ekonomi yang begitu tersasar.
.

Pendukung TPPA di Malaysia langsung tidak bersetuju dengan beberapa kritikan pakar ekonomi politik luar dan dalam negara bagi memastikan TPPA ini tidak perlu diratifikasi atas sebab yang jelas. Ramai yang telah turun demonstrasi anti-TPPA pada  23 Januari 2016 yang dianggap oleh kelompok pro-TPPA sebagai kelompok yang hanya ikut-ikuatan sahaja tanpa ada alasan kukuh membantah TPPA. Apabila pertembungan ini berlaku, maka adalah tidak adil jika kita membiarkan para pendukung kepada TPPA termasuk pemerintah sedia ada yang pro-kapitalis antarabangsa dan kumpulan elit birokrat serta pakar ekonomi yang pro kepada TPPA, menutup perkara yang cukup jelas membimbangkan.
.

Dato’ Sri Mustapha Mohamed menjelaskan secara konsisten hari ini bahawa Perjanjian Perkongsian Tran-Pasifik (TPPA) adalah satu perjanjian “perdagangan bebas” yang terbesar di dunia. Malah, pada 18 Januari 2016 lalu beliau yakin bahawa ramai rakyat Malaysia semakin yakin dengan inisiatif di dalam TPPA untuk mencapai matlamat ekonomi negara dalam jangka masa yang panjang.
.

Bertitik tolak daripada hal di atas dan hasil pembacaan kita bagi setiap muka surat perjanjian yang beribu-ribu muka surat tersebut, maka rencana siri pertama ini tampil untuk menganalisis sistem kapitalis yang akan diterjemahkan di bawah TPPA selepas negara kita meratifikasinya.
.

Rencana ini juga akan membahaskan matlamat modus operandi pasaran ekonomi terbuka yang terus dipromosi oleh negara kuat, Amerika Syarikat melalui alat utama baharu mereka iaitu TPPA.
.

A) TPPA: Sudut Pandang Liberalis Ke Atas "Free Market Agreement"

Secara mudahnya, jika TPPA dikaitkan dengan aliran pemikiran Rostow dan pendukungnya beranggapan hal ini berasaskan kepada hipotesis negara membangun atau Negara Dunia Ketiga mengalami kekurangan tabungan (modal) teknologi dan keengganan rakyat mengubah cara hidup tradisional, adalah dipercayai bahawa hanya dengan melabur sejumlah modal yang mencukupi melalui teknologi moden dari negara Barat. Ia sudah memadai bagi menghasilkan kadar pertumbuhan yang tinggi yang mana akan membawa kepada kemajuan dan membasmi kemunduran sesebuah negara seperti Malaysia.
.

Sejarah perkembangan kapitalisme dan imperialisme perlu ditekankan kerana ia membezakan negara maju dan Negara Dunia Ketiga seperti Amerika Syarikat dan Malaysia. Hasil daripada penglibatan Malaysia dalam beberapa evolusi kemajuan, wujud perubahan struktur ekonomi daripada tradisional kepada moden. Hal ini diimani oleh pendukung-pendukung liberalis. Negara seperti Malaysia mempunyai masyarakat yang berkeinginan untuk maju dan menerima inovasi dalam kalangan pemimpin, negara-negara maju sama ada dalam bentuk pinjaman, bantuan asing, harga barangan (harga bahan mentah dan barang siap) dan dasar perdagangan bebas yang terbuka luas.
.

Pendukung liberalis hari ini juga beranggapan bahawa tiada masalah dalam pasaran bebas ini dan matlamatnya selari dengan apa yang telah ditetapkan secara teori. Jika  bercanggah dari segi modus operandi, ia bukan salah perdagangan bebas di dalam sistem kapitalis itu sendiri.
.

Ironinya, pendukung pemikiran liberal di Malaysia seperti Dr Ahmad Farouk Musa menzahirkan pendirian bahawa, “free market” bukan satu sistem yang baik untuk Malaysia.
.

Ada 2 sebab kritikan ini dilontarkan.
.

Pertama, sistem perdagangan berorientasikan kebebasan tanpa sempadan ini  telah membawa kepada ketidaksamarataan pembangunan ekonomi di dalam masyarakat.
.

Bagi mudah difahami, hasil daripada proses perdagangan bebas berpuluh tahun melibatkan negara-negara kecil seperti Malaysia, jurang pendapatan miskin dan kaya semakin melebar, jurang kekayaan terus melebar antara kaum serta antara negeri di dalam Malaysia juga semakin melebar kerana kegagalan perdagangan bebas memberi solusi kepada masalah besar ini.
.

Persoalannya, adakah TPPA akan meneruskan prospek negatif ini sehingga Malaysia berpotensi mengikut jejak langkah Negara Dunia Ketiga lain yang sudah tersungkur? Saya meramalkan ia akan terus berlaku jika tiada persediaan rapi oleh kerajaan dalam berhadapan dengan perjanjian bebas ini sebelum diratifikasi.
.

Sebab yang ke-2, hasil kekayaan daripada perdagangan bebas ini hanya akan dimonopoli oleh 1% kelompok manusia yang kaya raya jika dibandingkan dengan kelompok masyarakat kelas menengah dan kelas rendah seramai 99% di dunia ini yang sukar terlibat sama dalam proses menikmati hasil kekayaan ekonomi.
.

B) TPPA: Sudut Pandang Islam Ke Atas Sistem Ekonomi Kapitalis & Perdagangan Pasaran Bebas

Matlamat konsep dan falsafah ekonomi yang menjadi tunjang kepada kesejahteraan masyarakat Islam dan masyarakat bukan Islam dalam sesebuah negara perlu jelas di bawah TPPA. Falsafah ekonomi kapitalis yang mana tidak berada di landasan yang ideal bersesuaian dengan keadaan ekonomi global semasa. Asas pemikiran kapitalis yang mana hanya mementingkan nilai kemajuan material dan hanya menyentuh soal dunia. Pendirian ini bukan kerana saya Islam. Tapi saya yakin, apabila tulisan ini dibaca oleh pembaca bukan Islam, ia memberi satu pandangan yang sempurna kepada matlamat yang ingin dicapai di dalam pembangunan ekonomi yang sebenar-benarnya.
.

Hal ini juga menunjukkan pentingnya ekonomi yang tidak boleh dipisahkan daripada nilai-nilai yang baik  khususnya di Malaysia. Sehubungan dengan itu, mengulas berkaitan ekonomi dan prinsip rahmah Islam tidak boleh dipisahkan sebenarnya adalah kelemahan pemahaman pemimpin di Malaysia hari ini yang tidak menyatakan secara terperinci berkaitan hal tersebut iaitu hubungan antara pembangunan ekonomi dan Islam.
.

Hal ini amat memberi jaminan kepada kesejahteraan dan kemajuan pembangunan ekonomi masyarakat tanpa mengira kaum, bangsa, negeri dan kelas yang mana mencorak ekonomi individu, masyarakat dan negara bukan kepada kebendaan semata-mata sehingga mengabaikan syariat Allah seperti mana matlamat di dalam TPPA yang begitu bercanggah.
.

Rangkuman kepada konsep ekonomi dan falsafah ekonomi Islam di dalam penulisan ini boleh dirujuk dengan definisi Hasan-Uz-Zaman. Ekonomi Islam merupakan ilmu pengetahuan dan penggunaan perintah dan peraturan syariat demi melindungi ketidakadilan dalam perolehan dan penggunaan sumber asli sebagai tujuan memenuhi kepuasan manusia dan bagi membolehkan mereka melaksanakan tanggungjawab terhadap Allah. dan masyarakat keseluruhannya.
.

Sebagai contoh, bila kita memahami kajian lepas seperti dianalisis oleh Dr. Yusuf al-Qardawi. Sifat pemikiran Barat ialah fahaman kebendaan, memberi interpretasi alam, ilmu pengetahuan dan moral dengan fahaman materialisme. Walau bagaimanapun, keseimbangan antara kebendaan dan kerohanian ini menjadi asas kepada konsep dan falsafah pembangunan ekonomi dalam sesebuah masyarakat  terjamin sejahtera, maju dan makmur sememangnya penting untuk dijelaskan.
.

Ratifikasi ke atas TPPA dijangka menambahkan jumlah pelaburan sebanyak 136 bilion US Dollar sehingga 239 bilion US Dollar pada tahun 2027. Satu realiti yang pahit untuk ditelan ialah, ketamadunan itu bukan sahaja perlu menekankan kepada kepentingan pembangunan ekonomi yang bersifat material, kekayaan zahir dan pembangunan yang diletakkan pada angka. 
.

Akan tetapi, falsafah ekonomi Islam lebih mengangkat keperluan kerohanian dan kebendaan manusia hendaklah dipenuhi dalam bentuk bersepadu.
.

Menyentuh soal ukuran dalam menilai tahap pembangunan sesebuah masyarakat, TPPA begitu tersasar di dalam hal ini. Amat bertentangan di dalam Islam, jika konsep pembangunan dan pelaburan ekonomi sekadar melibatkan antara manusia dengan manusia dan manusia dengan alam. Di dalam Islam, ia berkaitan dengan lingkungan manusia, alam dan pencipta-Nya.
.

Sistem pasaran terbuka sering dikaitkan dengan krisis kewangan sejak 600 tahun dahulu lagi sehingga hari ini. Sistem Kewangan Islam yang tidak menggalakkan perniagaan produk kewangan yang bersifat spekulatif, pinjaman wang berasaskan riba, urus niaga yang tidak jelas, penyelewengan dan unsur penipuan. Bentuk-bentuk perniagaan tersebut sememangnya amat ditentang dalam sistem kewangan Islam.
.

Huntington suatu ketika pernah menyatakan bahawa,  kebangkitan Islam adalah melihat kepada “Islam adalah penyelesainnya”. Usaha ini melibatkan usaha untuk mencari penyelesaian bukan daripada ideologi Barat tetapi daripada agama Islam itu sendiri.
.

Krisis ekonomi yang pernah berlaku di Argentina, Amerika Syarikat, Asia dan krisis ekonomi lain, adalah disebabkan oleh idea kapitalis iaitu sistem kewangan konvensional dan pasaran bebas tanpa kawalan yang menghancurkan sistem kewangan global sekarang.
.

Malah, pasti terus berlaku untuk generasi hadapan dengan impak yang lebih teruk berbanding sekarang, kerana status-quo insitusi kewangan konvensional ekonomi yang mencipta wang tanpa had, pemerdagangan surat hutang, peminjaman wang yang berunsurkan riba malah spekulasi di dalam pasaran yang berlaku tanpa batasan.
.

Islam tidak anti-pasaran, tidak anti-keuntungan, tidak anti-kekayaan, tetapi Islam mengharamkan penindasan, penipuan, mengambil keuntungan yang berlebihan serta tidak memberi kesejahteraan kepada pembangunan ekonomi manusia secara keseluruhannya. TPPA cenderung ke arah perkara ini dan ia membimbangkan kita semua.
.

Konsep riba al-nasiah iaitu menangguhkan pembayaran hutang yang diimbangi dengan tambahan (faedah) ke atas hutang tersebut adalah diharamkan oleh Al-Quran dan Al-Sunnah.
.

Hal ini salah satu yang membuatkan ekonomi global melalui laluan kemusnahan sehingga generasi masa hadapan dapat mewarisi krisis kewangan kerana ia membawa kepada masalah pengurusan harta dan kekayaan masyarakat yang tertindas, menghabiskan harta masyarakat yang berhutang, kezaliman terus berlaku dalam sistem kewangan konvensional yang akhirnya tidak menyelamatkan ekonomi global dari sebarang kerosakan dan kemusnahan.
.

Islam amat menekankan nilai kesejagatan dalam keuntungan pembangunan ekonomi global yang berasaskan al-Quran dan al-Sunnah. Tujuannya sudah tentu untuk melindungi kesejahteraan masyarakat menikmati kekayaan, harta benda dan kerohanian yang terjamin.
.

Maka tidak hairanlah, jika AMANAH,  PAS, Isma,  Ikram dan Abim serta gerakan Islam lain menzahirkan bantahan terhadap TPPA ini. Ia bukan kerana kita naif dan bodoh memahami setiap isi perjanjian. Namun ia adalah disebabkan prinsip yang disukai oleh Allah dan prinsip untuk mendukung ekonomi yang rahmah ke seluruh lapisan masyarakat Malaysia.
.

C) Timbang Tara: Syarat Kepada Persetujuan TPPA di Malaysia

Persoalan paling asas yang mana perlu diketahui oleh pemerintah dan pendukung TPPA hari ini, apakah timbang tara yang menjadi penyebab kepada mengapa belum tiba masa yang sesuai lagi untuk Malaysia ratifikasi TPPA:
.

1)Proses persetujuan, menandatangani dan ratifikasi TPPA ini dikepalai oleh pemerintah yang korup dan dihimpit dengan skandal kewangan negara. Bagaimana mungkin rakyat boleh percaya proses transparen dalam perjanjian perdagangan bebas yang berisiko ini?
.

2) Pemimpin-pemimpin di Malaysia masih belum bijak dalam membuktikan urus tadbir ekonomi yang cemerlang untuk rakyat. Dalam keadaan pasaran bebas itu tidak sempurna, bagaimana pemimpin yang kurang bijak akan memberi jaminan kepada rakyat bahawa Malaysia dan masyarakatnya tidak akan terkorban akibat monopoli negara-negara kuat dan kapitalis antarabangsa?
.

Jika ratifikasi TPPA ini tetap diteruskan, pemerintah kita telah mengetepikan penilaian kepada fenomena perdagangan antarabangsa. Sedangkan, masyarakat Negara Dunia Ketiga telah dan sedang mengalami kesan buruk akibat fenomena tersebut dalam sistem perdagangan antarabangsa.
.

Masyarakat Negara Dunia Ketiga telah dieksploitasi oleh negara maju sejak zaman kolonialisme atau neo-kolonialisme atau sehingga hari ini. Negara Dunia Ketiga dijadikan pusat memperoleh bahan mentah dan pasaran bagi barang keluaran negara maju. Sebaliknya, kemajuan yang dicapai oleh negara maju sukar dipindahkan ke Negara Dunia Ketiga. Hal ini kerana, negara maju mempunyai kuasa politik dan ekonomi bagi mengawal dan menentukan corak perdagangan antarabangsa.
.

Oleh hal demikian, perkembangan ekonomi kapitalis adalah lebih menguntungkan negara maju dan melembabkan lagi pertumbuhan ekonomi Malaysia. Hal ini terbukti dengan melihat kesan daripada perdagangan antarabangsa. Kadar pertumbuhan ekonomi Negara Dunia Ketiga cenderung dengan ikatan kebergantungan yang kuat kepada perkembangan ekonomi negara maju seperti negara Greece dan Indonesia.
.

Sanggupkah kita membiarkan perkara ini berlaku ke atas Malaysia hanya kerana TPPA ini?
.

Kami menyatakan bahawa  rakyat Malaysia tidak boleh bersetuju dengan pemerintah dalam perkara ini. Ingatlah, negara Malaysia yang akan dieksploitasi selepas ratifikasi TPPA. Mungkin negara maju yang terus kaya itu adalah hasil daripada tindakan memiskinkan masyarakat Malaysia pada masa hadapan.
.

Sehubungan dengan itu, kami akan terus berdiri untuk rakyat Malaysia dan negara ini demi nasib generasi Malaysia pada masa hadapan!

Bantah ratifikasi TPPA!
.

JUFAZLI SHI AHMAD
GRADUAN MASTER SAINS POLITIK, UKM
24 JANUARI 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pemilik Blog Tidak Bertanggung jawab Dengan Ulasan Yang Berbau Hasutan